شهر دوستدار کودک
بهناز مهدیخواه: به تربیت، سرگرمی، خلاقیت و رشد تفکر ذهنی کودکان توجه کنیم

بهناز مهدیخواه در مورد طرح شهر دوستدار کودک و فعالیت نهادها و مسئولان در این بخش گفت: اگر قرار است به کودکان و نوجوانان اهمیت بدهیم، باید به تربیت و سرگرمی و خلاقیت و رشد تفکر ذهنی آنها اهمیت بدهیم. مهم است که سازمانها برنامهریزی گستردهای در بخشهای فرهنگی و هنری شهر داشته باشند. همچنین با روابط پایدار با مراکز فرهنگی، اتفاقات خوبی برای کودکان و نوجوانان خواهد افتاد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی کودکشهر، بهناز مهدی خواه، کارگردان و بازیگر تئاتر کودک با اشاره به اینکه مسئولان برای رسیدن به یک شهر دوستدار کودک چه برنامهریزیهایی میتوانند داشته باشند بیان کرد: در تهران و شهرهای دیگر ما محلات زیادی داریم که باید با برنامهریزی، افراد توانمند، دورهدیده و با نفوذی را مشخص کنیم که در وهلهی اول دغدغهی هنری داشته باشند تا بتوانند سطح آگاهی و دانش خردسالان و کودکان را در کنار اجرای نمایش ارتقا بدهند.
این فعال عرصهی تئاتر عروسکی درمورد فعالیتهایی که در سطح شهر تهران برای کودکان و نوجوانان صورت گرفته توضیح داد: سازمان شهرداری تهران در بخش سازمانهای دولتی چندین سال است که در بخش نمایش کودک به شکل گسترده فعالیت میکند، جشنواره برگزار میکند و با مرکز هنرهای نمایشی به شکل تعاملی تئاترهایی را به نمایش درمیآورد. در سطح شهر خانهی تئاتر، فرهنگسراها و خانههای فرهنگ در محلات گوناگون کلاسهای فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان برگزار میکنند. شهرداری در فصلهای مختلف اجراهایی مثل اجرای خیابانی و نمایشهای میدانی نیز دارد.
او ادامه داد: بخش خصوصی نیز در این زمینه مشارکت کردهاست، مثلا ایرانمال و بازار بزرگ از نمایشهای سنتی مانند خیمه شب بازی و نقالی گرفته تا نمایش عروسکی را برپا کردهاند. هر جا تجمعی از خانوادهها باشد، نهادهایی برای سرگرم کردن آنها دست به کار میشوند. هنرهای نمایشی در بخش تربیتی موثرترین ابزار است که به شکل غیرمستقیم میتواند مسائل آموزشی را غیرمستقیم به کودکان یاد بدهد. تاثیری که تئاتر میتواند بگذارد به قدری است که به آن مادر همهی هنرها میگویند.
مهدیخواه دربارهی مطالبهگری مردم برای رسیدن به شهر دوستدار کودک خصوصا در بخش تئاتر کودک گفت: مردم علاقهمند به تئاتر زیادی داریم و هرجا که برنامهای برای مخاطب کودک داشتهایم، خانوادهها میآیند. به نظر من اگر نیاز و ذائقهی کودک را بشناسیم و بر آن اساس برایشان کار تولید کنیم، آنها هم یاد میگیرند و به دیگران هم آموزش میدهند. برای این کار لازم است تعامل دوسویه با مخاطب داشته باشیم. گاهی کارهایی به بهانهی کودک تولید میشود و نه برای کودک؛ در این صورت مخاطب کودک خسته میشود و ممکن است با اجرا ارتباط برقرار نکند.
این بازیگر تئاتر در پایان بیان کرد: ما نمایشی داریم که مسائل بهداشتی در مقابل ویروس کرونا را برای خانوادهها در قالب خیمهشببازی اجرا کرده که تاثیر زیادی هم داشت. دو هفته است که آخر هفته اجرا میرویم و خودمان هم مسائل بهداشتی را رعایت میکنیم و مردم به شکل پراکنده میایستند. خودمان را باید با شرایط وفق بدهیم، از این رو سینما و تئاتر نباید تعطیل شود.
او در پایان سخنانش بار دیگر تاکید کرد که شهر دوستدار کودک، از راه هنر و فرهنگ به کودک منتقل خواهد شد.
* به تازگی تهران به همراه ۱۱ شهر دیگر ازجمله شیراز، رشت، تبریز، و…. به عنوان نامزد شهر دوستدار کودک معرفی شدهاند. تا پایان سال، تکلیف شهرهای دوستدار کودک ایران مشخص میشود. اما در همین ایام سعی داریم از دل گفتوگو با کارشناسان حوزههای مختلف، نگاهی داشته باشیم به تعریفها، اثرات و ویژگیهای شهر دوستدار کودک.
#شهردوستدارکودک
#شهردوستدارکودک
گفتوگو از نیلوفر شهسواریان، کودکشهر
دیدگاه شما