شهر دوستدار کودک
سارا پورنجاتی: هویت‌بخشیدن به بچه‌ها و مشارکت‌دادن در طرح‌ها، نیاز شهرهای ماست

2 ماه پیش

یک فعال در حوزه‌ی کودکان و آموزش‌های فرهنگی و هنری با اشاره به نکاتی که در یک شهر دوستدار کودک باید مورد توجه قرار بگیرد بیان کرد: در تجربه‌ای که با گروه سنی نوجوان داشته‌ام، می‌توانم بگویم مهم‌ترین شاخصه‌ی شهر دوستدار کودک اعتبار و همچنین هویت بخشیدن به کودک و نوجوان است. از مهم‌ترین مساله‌هایی که گروه سنی نوجوان آن مواجه است، هویت‌یابی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کودک‌شهر، سارا پورنجاتی از موسسان موسسه‌ی مردمک، در مورد شرایط کلی گروه سنی نوجوان توضیح داد: ما در آموزش‌هایمان هویت نوجوانان را در اولویت قرار می‌دهیم و آن را به رسمیت می‌شناسیم، این‌که نوجوان، کودکِ کمی بزرگ‌تر شده و بزرگ‌سالِ کوچک فرض‌شده نیز نیست بلکه برای خود هویت مستقلی دارد بنابراین نیازها و اقتضائات خاص سن خود را دارد، حتی به عنوان مثال کم‌تر به این نکته توجه نشان داده شده که نوجوان پوشاک مناسب خود را باید داشته باشد.
او درباره‌ی افزایش آگاهی مردم در مورد یک شهر دوستدار کودک توضیح داد: نهادهای آموزشی مانند مدارس و مراکز آموزشی به عنوان یکی از فضاهای آموزشی وظیفه دارند تا به مردم در مورد شهر دوستدار کودک اطلاع‌رسانی کنند و موثر واقع شوند.
این مروج کتاب از تاثیر کتاب‌خوانی در موسسه‌ی مردمک توضیح داد: رویکرد ما در مردمک این است که سبک زندگی کتاب‌خوانی را برای نوجوانان معرفی کنیم، این‌که چه‌طور می‌توانند فراتر از کتاب خواندن، کتاب‌ها را زندگی کنند و به متن زندگی خود وارد کنند تا کتاب منبعی برای تغییر و بهبود زندگی نوجوانان شود و فضای رشد را در این فعالیت پیدا کنند. در اصل قصد داریم مهارت‌های نوجوانی را در بستر کتاب‌خوانی تقویت کنیم.
او افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها که در حوزه‌ی آموزش کودک و نوجوان دنبال می‌کنیم، افزایش میزان مشارکت کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی‌ و اجرای طرح‌های آموزشی است. بخش عمد‌ه‌ی فعالیت‌های آموزشی مردمک با ایده‌پردازی و همکاری نوجوانان به اجرا درمی‌آید. از کمک‌تسهیل‌گری باشگاه‌های کتاب‌خوانی گرفته تا مشارکت در تولید محتوای دوره‌های آموزشی و انتقال تجربیات به گروه همسالان خود. باتوجه به دستاوردهای قابل توجهی که در این الگوی آموزشی به دست آورده‌ایم، به نظر می‌رسد که در شهر دوستدار کودک نیز سیاست افزایش مشارکت کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های ویژ‌ه‌ی این گروه سنی بسیار موثر خواهد بود.
پورنجاتی خاطرنشان کرد: شرایط جدیدی که با شیوع ویروس کرونا برای اجرای فعالیت‌های آموزشی به وجود آمده به ما ثابت کرد که با خلّاقیت، بهره‌گیری از نیروهای توانمند و برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با نیازهای گروه سنی کودک و نوجوان به آسانی می‌توان فعالیت‌های متنوع و موثر آموزشی را طراحی و اجرا کرد. رویکردهای نوین به کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند چنین تاثیرات پایدار و عمیقی را به همراه داشته باشد. به‌کارگیری چنین رویکردهایی مطمئناً می‌تواند در شهر دوستدار کودک تاثیرگذار واقع شود.
مسئول کارگروه ترویج کتاب‌خوانی موسسه‌ی مردمک ادامه داد: در تابستان امسال پروژه‌ی‌ کتاب‌خوانی نوجوان را در قالب یک بازی تعاملی با عنوان «ابر کوچک» دنبال کردیم. پروژه‌ای که سرگرمی و آموزش را در کنار هم دنبال می‌کرد. این طرح برمبنای یک سفر گروهی خیالی به دنیای کتاب‌ها، به شکل آنلاین و با هدف تقویت مهارت‌های همچون کار تیمی، حل مسأله، مدیریت زمان برگزار شد. یکی از ویژگی‌های ممتاز این دوره، همکاری یک تیم نوجوان شش هفت نفره در تولید محتوا و اجرای این طرح با مردمک بود.

* به تازگی تهران به همراه ۱۱ شهر دیگر ازجمله شیراز، رشت، تبریز، و…. به عنوان نامزد شهر دوستدار کودک معرفی شده‌اند. تا پایان سال، تکلیف شهرهای دوستدار کودک ایران مشخص می‌شود. اما در همین ایام سعی داریم از دل گفت‌وگو با کارشناسان حوزه‌های مختلف، نگاهی داشته باشیم به تعریف‌ها، اثرات و ویژگی‌های شهر دوستدار کودک.

#شهر_دوستدار_کودک
#شهردوستدارکودک

گفت‌وگو از نیلوفر شهسواریان، کودک‌شهر

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه