شهر دوستدار کودک
صیاد شیخی: آموزش های محیط زیستی جزو حقوق کودکان است

دبیر اتحادیهی انجمنهای علمی دانشجویی محیط زیست کشور در مورد توجه به رشد آگاهی کودکان در شهر دوستدار کودک گفت: اگر اعتقاد ما به محیط زیست و پایداری زیستی یک دیدگاه همهجانبه باشد، باید بدانیم کودکان این حق را دارند که با آگاهی و بینش بیشتری نسبت به مباحث محیط زیستی رشد پیدا کنند، تا در آینده افراد مسئولیتپذیر و اثرگذار در حفاظت از محیط زیست باشند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی کودکشهر، صیاد شیخی فارغالتحصیل دکترای محیط زیست با اشاره به فعالیتهایی که برای آموزش محیط زیست به کودکان در سالهای اخیر انجام شده، اظهار کرد: آموزش به عنوان یکی از رویکردهای اصلی در حوزهی کودک و محیط زیست بوده و لازم است در سنین کودکی اجرا شود. تشکلهای دانشجویی حوزهی محیط زیست میتوانند در سطح شهرها در توجه به شهر دوستدار کودک موثر باشند.
شیخی افزود: دو شبکهی اتحادیهی انجمنهای علمی- دانشجویی محیط زیست ایران و باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در سالهای اخیر طرحی با هدف توانمندسازی دانشجویان برای آموزش محیط زیست به کودکان را در ۱۵ استان اجرا کرده است. این طرح در دو استان آموزش توسط تسهیلگران به شکل آزمایشی شروع به کار کرده است. تجربهها در این طرح نشان داد که کودکان از آموزشهای مستقیم استقبال زیادی کرده و به شناخت محیط زیست پیرامون، نهالکاری، مدیریت مصرف آب، شناخت گیاهان و جانوران و … علاقه دارند.
وی افزود: این طرح میتواند با همکاری سازمانهایی مانند شهرداریها و سازمان حفاظت محیط زیست در دایرهی همین طرح شهر و محلههای دوستدار کودک گسترش پیدا کند. همچنین تشکلهای دانشجویی به عنوان بازوی اجرایی و تسهیلگران جوان میتوانند اتفاقهای خوبی در شهر دوستدار کودک رقم بزنند.
این کارشناس محیط زیست دربارهی ابعاد مورد غفلت واقع شده در شهرسازی توضیح داد: متاسفانه جنبهی محیط زیستی توسعههای زیرساختی شهر مخصوص کودکان دیده نمیشود، یعنی جایی که کودکان بتوانند با محیط زیست ارتباط برقرار کنند و مراکز و فضاهایی مرتبط و منطبق با هر منطقه باشد، اینکه محیط زیست هر منطقه با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی آن باید ساخته شود و باید به این نکته در توسعهی شهرسازی و معماری توجه شود
شیخی ادامه داد: توسعهی زیرساختهای شهری همچون مسیرهای دوچرخه سواری و فضاهای آموزشی مانند مراکز آموزش پرندهنگری باید جزو مطالعاتی باشد که یک شهروند برای آیندهی فرزندان خود از مسئولان شهری درخواست کند. بنابراین وظیفهی شهروندان است که با حضور در گروههای مردمنهاد و مشارکت در برنامههای محیط زیستی، با تشویق کودکان به حضور در برنامههای محیط زیستی آنها را به سوی بینش محیط زیستی سوق دهند.
این فعال محیط زیست در مورد نهادهای مسئول برای نزدیک شدن به یک محله یا شهر دوستدار کودک گفت: شهرداری اولین و محوریترین سازمانی است که باید در خصوص شهر و محلهی دوستدار کودک فعالیت کند. در کنار شهرداری سازمانهای دیگری هم میتوانند در حوزهی مسئولیت اجتماعیشان وارد شوند، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به عنوان تسهیلکنندهی فعالیتهای شهری حضور پیدا کنند.
* به تازگی تهران به همراه ۱۱ شهر دیگر ازجمله شیراز، رشت، تبریز، و…. به عنوان نامزد شهر دوستدار کودک معرفی شدهاند. تا پایان سال، تکلیف شهرهای دوستدار کودک ایران مشخص میشود. اما در همین ایام سعی داریم از دل گفتوگو با کارشناسان حوزههای مختلف، نگاهی داشته باشیم به تعریفها، اثرات و ویژگیهای شهر دوستدار کودک.
#شهردوستدارکودک
#شهردوستدارکودک
گفتوگو از نیلوفر شهسواریان، کودکشهر
دیدگاه شما