شهر دوستدار کودک
فاطمه قاسم زاده: تبعیض بین مناطق شهری مانعی برای یک شهر دوستدار کودک

دکتر روانشناس کودک، با اشاره به ویژگیهای یک شهر دوستدار کودک و ضوابطی که در آن باید رعایت شود، گفت: اگر امکاناتی را برای کودکان فراهم میکنیم، باید برای همهی آنها درنظر بگیریم و این نکته یکی از ضوابط شهر دوستدار کودک است. به عنوان مثال پارکها و مدارس و مهدکودکهای شمال شهر تهران از نظر ساختار و تجهیزات تفاوت قابل توجهی با جنوب تهران دارد، نهتنها فضاهای مخصوص کودکان بلکه ساختمانها و مغازهها نیز بسیار متفاوت است. در مناطقی از جنوب شهر اصلا مهد کودک وجود ندارد و باعث میشود کودکان از حقوق خود محروم شوند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی کودکشهر، دکتر فاطمه قاسمزاده با اشاره به اهمیت آموزش به عنوان یکی از حقوق کودکان عنوان کرد: شهر دوستدار کودک سعی میکند با شناخت وکودک و تشخیص نیازهای او در سطح اجتماعی، تا حد امکان نیازها را برطرف کند. یکی از نیازها و حقوق کودکان آموزش در مدارس است، جدا از اینکه چه تعداد افراد بازمانده از تحصیل وجود دارد، بسیاری از مراکز آموزشی فاقد امکانات لازم برای دانشآموزان هستند.
او افزود: شرایط مهدکودکها نابسامانتر از دیگر مراکز آموزشی است چراکه در اصل ساختمان مهدکودکها خانههایی بوده که برای سکونت یک خانوادهی کوچک با مساحت کم طراحی شده است. به همین خاطر از نظر ساختاری فضای مناسبی برای کودکان محسوب نمیشود و بر خلاف معیارهای شهر دوستدار کودک است.
عضو شبکهی یاری کودکان کار بیان کرد: پیماننامهی حقوق کودک منبع خوبی است تا بر سر حقوق کودک به توافق برسیم و آن را به رسمیت بشناسیم. کشور ما نیز این پیماننامه را امضا کرده، گرچه همهی حقوق کودکان رعایت نمیشود اما پذیرفتن یک به یک قدم مثبت برای اجرایی شدن است.
فاطمه قاسمزاده با اشاره به اهمیت تفریح و سرگرمی در یک شهر دوستدار کودک گفت: یکی از حقوق کودکان استفاده از تفریحات سالم و متناسب با سن کودکان است. در شهرهای بزرگ مانند تهران نیاز کودکان به سرگرمی و تفریح مانند تماشای نمایش در سالنهای سینما تئاتر تامین نشده است. البته از نظر وجود کتابخانههای مخصوص این گروه سنی به دلیل حضور کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وضعیت بهتر است و در بیشتر نواحی تهران مستقر شده است. اما متاسفانه درصد بالایی از خانوادهها از نظر اقتصادی در شرایطی قرار ندارند تا در بخش فرهنگی هزینه کنند، بنابراین بخشی از برنامههای فرهنگی و تفریحی برای کودکان خصوصا در مراکز کانون و یا سینماها باید رایگان باشد.
این روانشناس کودک اضافه کرد: یکی از نیازهای کودکان بازی است و یک شهر دوستدار کودک امکان دسترسی به بازی را برای کودکان فراهم میکند، مانند دسترسی به پارکها. کودکانی که از نظر جسمانی با مشکلاتی روبهرو هستند و عنوان معلولیت را برای آنها به کار میبرند نیز در این شهر مورد توجه قرار میگیرند. سالهاست که عنوان شهر دوستدار کودک را به تهران دادهاند، اما اگر سری به پیادهروها و پارکها و یا سینماها بزنیم خواهیم دید که امکاناتی برای کودکان با نیازهای ویژه در نظر گرفته نشده و یا بسیار کم به این موارد توجه شده است. هنوز چراغهای راهنمایی و رانندگی برای کودکانی که ضعف بینایی دارند مناسب نیست و مانند بسیاری از کشورها این کودکان با نور و یا صدا میتوانند از خیابان عبور کنند تشخیص دهند.
شهر دوستدار کودک، استانداردی است که شهرها سعی در رسیدن به آن و کسب عنوان شهر دوستدار کودک دارند. تهران از ده سال قبل قرار بوده در این مسیر حرکت کند اما بهطور رسمی از چندماه قبل به عنوان کاندیدای این طرح در وزارت کشور و یونیسف مطرح شده است.
قاسمزاده درمورد فعالیتهایی که در این زمینه صورت گرفته است توضیح داد: فعالیتهای مفیدی در سالهای اخیر مانند اتاق مادر و کودک در برخی از ایستگاهها در این حوزه انجام شده اما لازمهی نزدیک شدن به شهر دوستدار کودک اجرایی شدن طرحهای بیشتری است. بعد از گذشت سالها و با بودجههایی در نظر گرفته شده، لازم است برنامهها به مرحلهی اجرا برسد.
وی خاطرنشان کرد: از نظر توجه به سلامت کودکان نیز دسترسی به آب و هوا و خاک سالم از دیگر ویژگیهای شهر دوستدار کودک به شمار میآید.
*به تازگی تهران به همراه ۱۱ شهر دیگر ازجمله شیراز، رشت، تبریز، و…. به عنوان نامزد شهر دوستدار کودک معرفی شدهاند. تا پایان سال، تکلیف شهرهای دوستدار کودک ایران مشخص میشود. اما در همین ایام سعی داریم از دل گفتوگو با کارشناسان حوزههای مختلف، نگاهی داشته باشیم به تعریفها، اثرات و ویژگیهای شهر دوستدار کودک.
#شهر_دوستدار_کودک
#شهردوستدارکودک
گفتوگو از نیلوفر شهسواریان، کودکشهر
دیدگاه شما