شهر دوستدار کودک
ماهنی تذهیبی: عدم آشتی کودکان با تصاویر از طریق دیوارهای مهد و مدرسه

یک تصویرگر کتاب کودک در مورد پروژهی جهانی شهر و محلههای دوستدار کودک بیان کرد: برنامهریزی و تخصیص بودجه برای کودکان یک شهر تاثیر مهمی دارد، چراکه برای بار آمدن و کیفیت کودکی یک نسل تاثیرگذار است. شهر دوستدار کودک در اینکه کودکی همراه با بازی و تحرک و پرورش خلاقیت باشد تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی کودکشهر، ماهنی تذهیبی با اشاره به اهمیت وجود یک شهر دوستدار کودک گفت: توجه به شهر میتواند بیش از پنجاه درصد هویت یک نسل را شکل دهد، نسلی که قرار است در آن کشور بمانند و صاحب تفکر باشند.
این تصویرگر کتاب کودک با اشاره به لزوم مطالبهگری مردم برای نزدیک شدن به شهری که به کودکان اهمیت میدهد توضیح داد: زندگی متخصصان گوناگون در حوزهی کودک و نوجوان و والدین هر کدام با نگاه و تجربهی مختلف با کودک گره میخورد و هر کدام مطالبات خودشان را میتوانند مطرح کنند. من مطالعهی آماری نداشتهام که مردم چهقدر مطالبهگر هستند اما از تجربهی زیستهی خودم بخواهم بگویم، مطالبهگر بودن مردم یک جامعه بستر و زمینههایی نیازدارد. فکر میکنم متاسفانه مردم ما بستری برای تمرین مطالبهگری نداشتهاند.
او افزود: در نسلی که در حال حاضر پدر و مادر هستند، مطالبهگری در نطفه خفه شده است. هر چه بستر بیشتری برای مطالبهگری وجود داشته باشد، انسانها تمرین میکنند و متوجه میشوند که مطالعات مدنیشان چیست و چه راههایی وجود دارد. فکر میکنم آنقدر مردم در زمینههای گوناگون سرخورده شدهاند گخ چندان مطالبهگر نیستند اما این بدان معنا نیست که جوشش و خواسته در آنها وجود ندارد.
ماهنی تذهیبی با اشاره به حضور تصویرگران در یک شهر دوستدار کودک گفت: وظیفهای که در حرفهی تصویرگری گنجانده شده، این است که کودک و نوجوان به واسطهی این حرفه در کنار شنیدن و خواندن قصه، با تصویر آشنا میشوند. کودکان معمولا در جامعهی ما به شکل سنتی از طریق کتابها و ادبیات و یا مطبوعات کودک تصویرگریها را دیدهاند، اما در سالهای اخیر این شکل کمی تغییر کرده است. به عنوان مثال تصویرگرهای حرفهای کارهایشان را در حیطههای متفاوتی ارائه کردهاند، مثل کالاهایی را که یک خانواده در طول روز با آن سروکار دارند.
او ادامه داد: نمیگویم تولید کالاهای مختلف تصویری نبوده اما معمولا غیر هنری و غیر حرفهای طراحی شده است. مهم است که کودک در این جامعه چشمش چگونه تربیت میشود و پایههای هنر تجسمی را که مشاهده میکند چه مواردی است، از جعبهی خوراکی تا لباسی که میپوشد. حالا شهر را اگر فضای بزرگتر در نظر بگیریم بحث نقاشی دیوار مدارس، مهدکودکها، فضای بازی کودکان، پارکها، کتابفروشیها، کتابخانهها و … بستر مهمی میتواند باشد. در سالهای اخیر سعی شده از هنر تخصصی تصویرگران در شهرها بهره برده شود، اما هنوز جای کار دارد که آسیبشناسی شود و برای آن برنامهریزی شود. چون اکثر مهدها و مدارس نقاشی دارند اما از نظر کیفیت نظری برای اینکه نگاه کودک را تربیت کنند تا با تصویر آشتی کنند، فاقد ارزش هستند.
* به تازگی تهران به همراه ۱۱ شهر دیگر ازجمله شیراز، رشت، تبریز، و…. به عنوان نامزد شهر دوستدار کودک معرفی شدهاند. تا پایان سال، تکلیف شهرهای دوستدار کودک ایران مشخص میشود. اما در همین ایام سعی داریم از دل گفتوگو با کارشناسان حوزههای مختلف، نگاهی داشته باشیم به تعریفها، اثرات و ویژگیهای شهر دوستدار کودک.
#شهردوستدارکودک
#شهردوستدارکودک
گفتوگو از نیلوفر شهسواریان، کودکشهر
دیدگاه شما