شهر دوستدار کودک
فاطمه خدابنده لو: نمایش خلاق انسانساز است

یک کارشناس نمایش و بازی کودک، با اشاره به اینکه یک شهر دوستدار کودک از منظر اجتماعی و فرهنگ چه شهری باید باشد بیان کرد: اولین موردی که در شهر دوستدار کودک اهمیت دارد امنیت و سلامت روان است، اینکه اگر کسی میخواهد پدر یا مادر بشود، از سلامت روان و درک و پذیرش از خود برخوردار باشد. چراکه کودک در محیط سالمی که بستر آموزشی درستی داشته باشد، به خوبی رشد خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی کودکشهر، فاطمه خدابندهلو، تسهیلگر تخصصی نمایش خلاق در مورد اجرایی شدن طرح شهر دوستدار کودک در ایران گفت: میدانم فعالیتهایی برای طرح شهر دوستدار کودک انجام میشود، مثلا با فعالیتهای موسسهی پژوهشی کودکان دنیا در این مورد آشنا هستم و من هم اگر وقت آزاد داشته باشم با آنها همکاری میکنم. در این راستا افرادی دوره دیدهاند تا به عنوان یک فعال اجتماعی و نیکوکار فرهنگی به کودکان آموزش بدهند. نمیتوانم بگویم این فعالیتها گسترده است اما میدانم قصهخوانی و بلندخوانی و کتابخوانی وجود دارد ولی چندان فعالیتهای نمایشی انجام نمیشود.
این تسهیلگر نمایش خلاق ادامه داد: کودکان طبقهی متوسط رو به بالا طبیعتا قشری هستند که امکانات تفریحی و آموزشی بیشتری دارند. من و مربیان دیگر برای کودکانی که در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا قرار دارند، باید شرایط دیگری ایجاد کنیم، مثلا اینکه اگر همهی خانوادهها به موبایل دسترسی ندارند، با تهیهی یک تلویزیون بزرگ در یک فضای باز، آنها را با هنر همراه کنیم و به عنوان دوستدار کودک کودکان را رها نکنیم.
خدابندهلو با اشاره به تغییر شرایط آموزشی در دوران شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: با توجه به اینکه کلاسها آنلاین شده است، باید پرسید آیا کودکان امکانات لازم را در اختیار دارند تا در کلاس مجازی شرکت کنند؟ مناطق محرومی در ایران وجود دارد که فاقد ابزار مورد نیاز برای برقراری ارتباط اولیه هستند. اولین نکتهای که در یک شهر کوچک که میخواهد به یک شهر دوستدار کودک تبدیل شود، سلامت و امنیت روانی و امنیت اجتماعی کودک است. باید این موارد فراهم شده باشد تا ما به مرحلهی آموزش وارد شویم.
کارگردان و بازیگر نمایش “دینگ دینگ دنگ” ادامه داد: ما مربیان به شکل حضوری باید در کنار کودکان قرار بگیریم تا مانند یک مدرسه آموزش را در بستر زندگی و در قالب نمایش به آنها منتقل کنیم. با نمایش خلاق رشد کودکان میتواند بهتر میتواند اتفاق بیفتد. در واقع نمایش خلاق انسانساز است. وقتی کودکان در موقعیتی قرار میگیرند، عشقورزی و اعتماد به نفس را تجربه میکنند، اینها در وجودشان باقی میماند و در بزرگسالی با عشق و محبت رفتار کنند و محیط سالمتری نیز خواهیم داشت.
فاطمه خدابندهلو دربارهی مطالبهگری خانوادهها برای نزدیک شدن به استانداردهای یک شهر دوستدار کودک گفت: کودکان یک ساعت را در فضای کلاس، با مربی و یا همسنوسالانش تجربه میکنند و بخش عمدهی وقتشان را با خانواده میگذرانند، بنابراین لازم است خانوادهها از حقوق کودکان اطلاع پیدا کنند و تا با این آگاهی برای شهر دوستدار کودک مطالبهگری کنند. ما ابتدا باید آگاهی خودمان را بالا ببریم و به والدین و مربیان نیز این آگاهی را منتقل کنیم تا بتوانیم با فرزندانمان با صلح رفتار کنیم. اگر حریم خصوصی کودک را بشناسیم، میتوانیم شهر دوستدار کودک داشته باشیم. فقط یدک کشیدن نام این شهر مهم نیست، مهم دستاوردهای ما در این زمینه است. میدانم که فعالیت برخی از شهرهای نامزد شهر دوستدار کودک متوقف شده است مانند فعالیت مدرسهی طبیعت. این اتفاق به فرآیند کار آسیب میزند. برخی از شهرها هم در این زمینه خیلی خوب فعالیت میکنند و امیدوارم شهرهای دیگر نیز فعال شوند.
* به تازگی تهران به همراه ۱۱ شهر دیگر ازجمله شیراز، رشت، تبریز، و…. به عنوان نامزد شهر دوستدار کودک معرفی شدهاند. تا پایان سال، تکلیف شهرهای دوستدار کودک ایران مشخص میشود. اما در همین ایام سعی داریم از دل گفتوگو با کارشناسان حوزههای مختلف، نگاهی داشته باشیم به تعریفها، اثرات و ویژگیهای شهر دوستدار کودک.
#شهردوستدارکودک
#شهردوستدارکودک
گفتوگو از نیلوفر شهسواریان، کودکشهر
دیدگاه شما