کرونا، و آموزش کودکان
ناصر آویژه: ناگزیریم برنامه‌های مجازی برای کودکان برگزار کنیم

4 ماه پیش

کارگردان و بازیگر تئاترهای کودکان از خلاها و تاثیرات مثبت برنامه‌های فرهنگی و هنری مجازی برای کودکان و نوجوانان در وضعیت جدید جهان گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کودک‌شهر، ناصر آویژه در مورد مجازی شدن برنامه‌های فرهنگی و هنری پس از شیوع ویروس کرونا گفت: در حال حاضر بخشی از برنامه‌های مجازی از سوی نهادهای مختلف رایگان است و بخشی از آن‌ها هزینه دارد. صدا و سیما و سازمان‌های مرتبط باید برنامه‌های سرگرمی را به شکل رایگان و یا با هزینه‌ی کم برگزار کنند تا کودکان و نوجوانان در این شرایط بتوانند استفاده کنند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به تفاوت‌های برنامه‌های مجازی با حضوری بیان کرد: فکر می‌کنم تاثیری که کلاس حضوری می‌تواند داشته باشد، کلاس مجازی ندارد چون ارتباط بین همسالان اتفاق نمی‌افتد. بچه‌ها در یک فعالیت گروهی و اجتماعی نکات زیادی را یاد می‌گیرند که در بخش مجازی چندان وجود ندارد. اما ناگزیریم از این فضا استفاده کنیم.
او ادامه داد: هر نهاد و یا سازمانی که قصد برگزاری یک برنامه‌ی فرهنگی و هنری را دارد، در ابتدا باید زمان بگذرد تا نتیجه مشخص شود. ما تجربه‌ی این شکل از فضا را نداشته‌ایم چون بشر حداقل در این قرن حاضر تا به حال وجود ویروس کرونا را تجربه نکرده بود. باید گزینه‌های مختلف را تجربه کرد. اگر می‌دانیم برنامه‌ای تاثیر خاصی ندارد، بهتر است بودجه را در جای دیگری صرف کنیم. مربیان برای تسهیل در نتیجه‌گیری بازخورد برنامه‌ها را به سازمان‌ها انعکاس بدهند.
او با یک مثال سخن خود این‌طور ادامه داد: مثلا دخترم در آموزش فضای مجازی نتیجه‌ی مورد نظر را ندید و حالا خودش شروع به خواندن کرده است. به همین خاطر است که فکر می‌کنم وقتی در مدرسه حضور داشته باشد معلم به شکل‌های مختلف آموزش می‌دهد و با حضور فیزیکی بچه‌ها بهتر یاد می‌گیرند.
این کارگردان کودک و نوجوان از پخش نمایش‌های خود در فضای مجازی توضیح داد: چهار تا از نمایش‌های من در دو سایت نمایش نت و تیوال به نمایش درآمده و خانواده‌ها می‌توانند بلیط تهیه و نمایش را به شکل اینترنتی تماشا کنند. اما به نظر می‌رسد تله‌تئاترهای آنلاین نمی‌تواند جای تئاترهای زنده را بگیرد چرا که رفتن به تئاتر به همراه خانواده و ارتباط برقرار کردن با آن خیلی متفاوت است.
آویژه درباره‌ی آموزش مجازی نمایش در دوران کرونا گفت: از مربیان آموزش نمایش به شکل مجازی شنیده‌ام که نتیجه‌ی مورد نظر رخ نداده اما تنها حسنی که دارد قطع نشدن ارتباط بچه‌ها با نمایش است.
او از شکل استقبال مخاطبان از نمایش‌های اینترنتی خبر داد: استقبال خانواده‌ها از نمایش‌های کودک تا به حال بد نبوده اما باید بیشتر تبلیغ شود. از نظر من اوج استقبال از فیلم‌های خانگی در همین دوران کرونا بوده است. گروه‌های ساخت فیلم و سریال هم ترغیب شده‌اند تا برای مردم فیلم و سریال بسازند. علت آن به انواع تبلیغات برمی‌گردد. مثلا تله‌تئاترهای ما چندان تبلیغ نمی‌شود، البته تئاتر اگر تبلیغ هم بشود باز به اندازه‌ی مخاطبان خود تئاتر دیده می‌شود.
آویژه در مورد برنامه‌هایی که در حال حاضر برای گروه سنی کودک و نوجوان به شکل مجازی برگزار می‌شود توضیح داد: مثلا از طرح «مدرسه‌ی تابستانی تهران» باخبر هستم، تبلیغات خوبی دارد و مربیان ماهری هم در آن فعالیت می‌کنند. اما باید در پایان دید نتیجه‌ی دوره چه خواهد بود و چه تاثیراتی داشته است.
او به خانواده‌ها پیشنهاد کرد: اولین قدم در آموزش این است که اجازه دهیم بچه‌ها آن چیزی را که دوست دارند دنبال کنند چون انگیزه و انرژی لازم را برای انجام آن کار دارند. این‌که به بچه‌ها اصرار کنیم حتما آن‌چه که ما دوست داریم را دنبال کنند نتیجه نخواهد داد. البته زمینه را هم باید از قبل چیده باشیم و بچه‌ها را تنبل بار نیاورده باشیم.

* کودک‌شهر در یک سلسله‌گفت‌وگو سعی دارد با ذکر مثال‌هایی از تجربه‌های تازه در امر آموزش‌های غیرمستقیم هنر و فرهنگ به کودکان در دوران کرونا، تغییر فضا و اثرات آن را بررسی و راهکارهای جدید برای تقویت تاثیرات مثبت را مطرح کند.

#کرونا_و_کودکان

گفت‌وگو از نیلوفر شهسواریان، کودک‌شهر

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه