کرونا و آموزش کودکان
مصطفی رحماندوست: همه‌ی دانش‌آموزان ایران به آموزش مجازی دسترسی ندارند

4 ماه پیش

مصطفی رحماندوست درباره‌ی آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا معتقد است که برای مثال یکی از اقدامات آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان طراحی و اجرای برنامه‌ی “شاد” است، اما باید پرسید در سراسر کشور همه‌ی دانش‌آموزان به آن دسترسی دارند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کودک‌شهر، رحماندوست با توجه به نابرابر بودن امکانات در سراسر کشور برای اتصال به اینترنت گفت: همه‌ی دانش‌آموزان ایران به آموزش مجازی دسترسی ندارند و ما خوش‌خیالانه تصور می‌کنیم چون خودمان به راحتی به اینترنت دسترسی داریم پس همه‌ی مردم از این امکانات برخوردار هستند.
این شاعر و قصه‌نویس کودک و نوجوان در مورد خلاهای آموزش مجازی بیان کرد: آموزش مجازی باعث شده تا دانش‌آموزان به اصطلاح پشت‌شان باد بخورد و درس خواندن در برنامه‌یشان کمرنگ شود. البته این برنامه‌های مجازی در همه‌ی دنیا خلاهایی دارد چون در اصل فضای مجازی کارکرد تفننی داشته و حالا تبدیل به برنامه‌ی اصلی شده است.
او به تجربه‌های دیگران اشاره کرد و ادامه داد: می‌دانم که در کشور آلمان سیستم آموزش مجازی را نپذیرفتند و به جای آن دانش‌آموزان هفته‌ای یک بار با حفط رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌ی اجتماعی، حضوری به مدرسه می‌آیند و تکالیف‌شان را می‌گیرند.
این مترجم کتاب کودک و نوجوان با انتقاد از رویکرد مسئولان در مواجهه با ویروس کرونا اظهار کرد: ابتدا مسئولان کشور ما با خوش‌خیالی تصور می‌کردند که کرونا به سرعت از بین می‌رود. زمانی که در اسفند ماه وزارت بهداشت اعلام می‌کرد که مدارس سه روز تعطیل شوند، پس از آن خبر دادند که سه روز دیگر هم به آن اضافه می‌شود. همچنین رئیس جمهور پس از تعطیلی موقتی شهرها و استان‌ها اعلام کرد مردم می‌توانند از روز شنبه به محل کار خود برگردند. مجموعه‌ی این اقدامات بی‌حساب و اطلاعات ناقص باعث شد تا به برنامه‌ریزی بلندمدت در بسیاری از بخش‌ها خصوصا بخش آموزش توجه نشود.
شاعر «ترانه‌های نوازش» درباره‌ی وضعیت دانش‌آموزان در غیاب آموزش در مدارس توضیح داد: هرچند نمی‌توانم با قطعیت در مورد این نوع آموزش صحبت کنم اما در این مدت وضعیت بچه‌های دور و برم را از نزدیک دیده‌ام که در امتحان آنلاین تقلب می‌کردند و درس خواندن برایشان چندان جدی نبود.
در این میان، در بخش دیگر سخنانش، رحماندوست با اشاره به نقش خانواده در کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان گفت: در وضعیتی هستیم که پدران و مادران باید برای آموزش و سرگرمی فرزندان‌شان کاری انجام بدهند، مانند زمانی که مدرسه وجود نداشت. خریدن و قرض گرفتن کتاب و همین‌طور باهم‌خوانی والدین با بچه‌هایشان باعث می‌شود تا این اقدام جای مدرسه را پر کند.
او از برنامه‌های مجازی برای کودکان و نوجوانان مانند طرح مدرسه‌ی تابستانی تهران نیز سخن گفت: تبلیغ برنامه‌هایی مثل مدرسه‌ی تابستانی را دیده‌ام. برنامه‌های رایگان در حال حاضر که از شوک اولیه‌ی ویروس کرونا گذشته زیاد شده‌اند و این اتفاق خوبی است. برنامه‌ریزی‌های بیشتری باید اتفاق بیفتد ضمن این‌که این برنامه‌ها باید بیشتر تبلیغ شود تا مردم به دنبالش‌شان بروند. در این مدت موسسه‌های مردم‌نهاد نیز فعالیت‌های مفیدی برای سرگرمی کودکان و نوجوانان انجام دادند.

* کودک‌شهر در یک سلسله‌گفت‌وگو سعی دارد با ذکر مثال‌هایی از تجربه‌های تازه در امر آموزش‌های غیرمستقیم هنر و فرهنگ به کودکان در دوران کرونا، تغییر فضا و اثرات آن را بررسی و راهکارهای جدید برای تقویت تاثیرات مثبت را مطرح کند.

#کرونا_و_کودکان

گفت‌وگو از نیلوفر شهسواریان، کودک‌شهر

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه